tirsdag 9. juli 2013

Kongen

Hvis du har kjørt den fantastiske bilveien opp Trollstigen så har du sannsynligvis, med mindre tåke og lavt skydekke har kranglet det til, sett de flotte fjelltoppene som omkranser Isterdalen. På sørvestsida av vegen ligger Bispen, Kongen og Dronninga på rekke og rad og venter på ivrige fjellfolk som vil til topps. På første dag av årets fjellfestival var værgudene virkelig på vår side, og vi hadde sett oss ut Kongen som mål.

Kongen er den høyeste av de tre toppene med sine 1614 meter. Den er også en av de sju toppene du må samle for å kunne kalle deg ”Fjellkonge” eller ”Fjelldronning” i regi av Norsk Fjellfestival.

Bilen parkeres noen hundre meter ovenfor det flotte nye turistanlegget på toppen av Trollstigen. Der starter en merket sti opp mot Bispevatnet. Lia er ikke så alt for bratt, og etter en halvtime vil de fleste nå Bispevatnet. Brua over elva/bekken som renner ut av Bispevatnet tålte ikke isen og vårløysinga, så her må man i år pent finne seg i å hoppe eller vasse over.

Stien går videre i ura langs Bispevatnet og svinger etter hvert opp til bandet mellom Bispen og Kongen.

Turen går langs Bispevatnet. Her er Heidi og jeg på tur ned. Bispen ligger oppe til høyre (ikke på bildet).

Fin utsikt over Bispevatnet.
Når man kommer opp ura fra Bispevatnet må man gjøre et veivalg: Skal man på Bispen holder man til høyre og skal man på Kongen, som oss, så fortsetter man så og si rett fram og begynner på eggen som leder opp til Kongen. På det første bildet i dette innlegget sees eggen fra himmelsjå nede i høyre hjørne og på skrå opp til ”innsteget” omtrent 200 høydemeter under toppen av Kongen.

Eggen mellom Bispen og Kongen sett fra innsteget på Kongen og i retning Bispen. Bispen rager stolt og selvstendig over Bispevatnet som sees ned til høyre på bildet og Trollstigen som så vidt skimtes nede i Isterdalen til venstre.

Innsteget
video

Fra innsteget fortsetter man oppover til høyre (nordover) mot toppen i litt ulendt fjell. Her er det litt klyving, og vi havnet for langt til venstre og måtte korrigere kursen for å komme inn på hovedruta igjen. Men det er mange veier til rom, og det er mulig å følge mange ruter opp til toppen her.

Turen til Kongen er litt luftig og krevende både i selve innsteget og i enkelte partier opp mot toppen, men jeg kan ikke se for meg at noen vil ha problemer med å ta seg fram med mindre de lider av utpreget høydeskrekk.

Siste biten i litt ulendt fjell med noe klyving.
Som vanlig er belønningen raus i form av flott utsikt når man når toppen. Fra Kongen ser man ned på Isterdalen, Trollstigen, Bispen og Dronninga, samt "baksiden" av Trolltindene og ellers det som er av Romsdalsalpene.

Husk å ta bilde av deg selv på toppen da, i tilfelle du har ambisjon om å bli Fjellkonge eller Fjelldronning J
På toppen av Kongen foran den lille steinbua som står der.
Det er også fullt mulig å gå fra Kongen og videre til Dronninga, men her må man være både litt lokalkjent og muligens ha med et tau for å sikre seg på de luftigste partiene ned fra Kongen. Man må nemlig ganske langt ned før man går opp til Dronninga igjen. Vi ombestemte oss under veis, og gikk til slutt samme vei tilbake som vi hadde kommet opp til Kongen.

En tur til Bispen anslår jeg til 3-4 timer, mens Kongen nok tar 4-6 timer alt etter form og tempo. Alt er imidlertid innen rekkevidde på en dag.

Er man ekstra heldig kan man sitte på bandet mellom  Bispen og Kongen og se basehoppere kaste seg ut fra Bispen. Eventuelt kan en stille seg opp i Bispesvingen i Trollstigen og vente på at hopperne suser forbi på tur ned. Sprøtt! Selv er jeg mer enn fornøyd med å ta turen til fots både opp og ned!