onsdag 10. juli 2013

Romsdalseggen med Blånebba

En av de største nyhetene på fjellturfronten i Norge de siste åra er markedsføringen og tilretteleggingen av Romsdalseggen som turmål. Turen er på mange måter både mer spektakulær og lettere tilgjengelig enn Besseggen, som er en naturlig sammenligning. Jeg fikk med meg Torbjørn som turkompis og la turen til Blånebba og Romsdalseggen under årets Fjellfestival.

En utfordring med Romsdalseggen er at startpunktet er forskjellig fra sluttpunktet. Det betyr at man enten trenger skyss, eller man må alliere seg med noen slik at man får fraktet/hentet bilen. Jeg benyttet den siste varianten denne gangen, men jeg har tidligere benyttet meg av tilbudet om buss fra Åndalsnes og opp i Vengedalen der turen starter. Busstilbudet er suverent - sjekk romsdal.com for info om bussavganger (se link nederst i innlegget).

Vengedalen er utgangspunktet for mange flotte fjellturer. Mest kjent er vel Romsdalshorn, men også Store Vengetind, Juratind (Gjuratind) og Olaskarstind er kjente mål herifra. Og ikke minst Litlefjellet som er en grei tur også for relativt små barn med sine knapt 150 høydemeter i forskjell mellom start og mål.

Utgangspunktet for Romsdalseggen er litt lenger ned i Vengedalen, et stykke før man kommer til Vengevatnet og knappe 400 meter over havet. Her er det relativt stor parkeringsplass og godt merket løype helt fra start. Turen går opp lia mot nordvest, og flater ut i en vid dal (Jamnåbotn) hvor man etter en halvtimes tid kommer til et merket stikryss. Veien videre innover dalen utgjør den familievennlige utgaven av Romsdalseggen (Romsdalseggen Familie), og følger du den så kommer du ikke opp på selve eggen før ved Mjølvaskaret. Sikkert en fin tur, men etter min mening fullstendig feil valg hvis man har kommet for å oppleve Romsdalseggen.

Det ”riktige” veivalget bryter av mot venstre og opp en betydelig brattere li hvor man etter nok en halvtimes tid ender opp på kanten og kan se ned i Romsdalen. Dette er rutevalget for Romsdalseggen Normal. Det finnes også en variant som kalles Romsdalseggen Extreme, men denne vil for min del kreve guide og antagelig sikring med tau. 

Vel oppe på eggen kan man velge å gå mot sør og ta med seg Blånebba. Det gjorde Torbjørn og jeg, og selv om det blir en omvei å gå fram og tilbake til Blånebba så er det absolutt verdt umaken. Blånebba (1320 moh) er plassert midt i smørøyet: Vengetindene mot nord, Olaskarstind og Romsdalshorn mot øst og Trollveggen mot sør. Og snur man seg mot vest så strekker Romsdalseggen seg 8,5 km helt ned til Åndalsnes.
Torbjørn på Blånebba med Vengetindene, Olaskarstind og Romsdalshorn i bakgrunnen.
Torgeir på Blånebba med Trolltindene i bakgrunnen.
Vel nede fra Blånebba igjen så skiltes Torbjørn og jeg. Torbjørn forsvant ned den veien vi kom opp og skulle kjøre bilen til Åndalsnes. Selv tok jeg på meg GoPro’en på hodet og begynte å småløpe Romsdalseggen for å se om jeg kunne komme ned til Åndalsnes før Torbjørn kom med bilen.

Første delen av eggen er relativt luftig og går nedover til ca 1100 moh, men snur fort til motbakke opp mot rutas høyeste punkt, 1216 moh på toppen av Mjølvafjellet (Aakesfjellet hvis du er oppvokst på Aak J). Eggen opp til Mjølvafjellet er nok den luftigste biten av turen, og jeg har lagt ut en liten video på drøye 3 minutter som viser hvordan dette arter seg.

Det ligger en stor varde rett over Aak, og her skulle det vært ei bok å skrive seg inn i. Akkurat da jeg var innom var det null niks bok. Derimot kom jeg til en ny varde ti minutter senere, og der var det bok. Resten av turen er for det meste nedover, først via Mjølvaskaret og så etter hvert ned til Nesaksla. Ingen av disse partiene er spesielt bratte, men de 2 kilometerne ned fra Nesaksla har i gjennomsnitt over 30% stigning (det vil si fall), så her gjelder det å være forsiktig. 

Da jeg tok meg ned fra Nesaksla denne dagen var det begynt å komme på plass steintrapper på de bratteste og mest ulendte stedene, og nede på Andersmyra var fire innleide sherpaer i gang med bygging av mer trapp. Slik jeg har forstått det skal det bli mange trappetrinn og flott tursti opp fra Åndalsnes til Nesaksla før året er omme. Flott tiltak!

Vel én time tok turen fra Torbjørn og jeg skilte lag og til jeg var nede på Åndalsnes. Dermed ble det en halvtime å vente på Torbjørn og bilen. En halvtime som gikk med til å pleie slitne føtter og spise opp restene av nødproviant. Romsdalseggen vil nok stå på de fleste ”topp 10” lister over turforslag i Norge. Ta turen, så forstår du hvorfor.


PS: Turen oppgis til 7 timer av DNT, men det synes jeg er å ta i. Selv vil jeg anslå at 4-5 timer er mer enn nok for å kunne gå turen uten å stresse. Når det etter sigende skal arrangeres konkurranse med løp over Romsdalseggen forventer jeg tider godt ned mot en time på de aller beste. Men de rekker neppe å nyte utsikten særlig godt! J

Linker:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar