lørdag 19. januar 2013

Pulsklokke og programvare

Jeg vil slå et lite slag for bruk av pulsklokke og datamaskin. Alle forstår at proffene bruker moderne hjelpemidler. De får treningsopplegg tilpasset av Olympiatoppen og tester laktatnivåer og gudene-vet-hva i tide og utide. Men for mange (ikke alle!) vil det være motiverende å kunne følge utvikling og dokumentere treningsinnsats ved hjelp av en moderne pulsklokke og litt god programvare på en PC.

Jeg har ingen illusjoner om at jeg sitter på fasiten her, men jeg våger meg frampå med å anbefale to ting for den som bedriver utendørsidrett med hovedvekt på utholdenhet:
1) Skaff deg en pulsklokke med GPS. Garmin har vært ledende på denne fronten, men Polar og andre har kommet etter. Selv har jeg brukt Garmin Forerunner 305, men her kommer det stadig nye modeller på markedet. Finn en variant som passer deg og lommeboka di (pris fra 1000 til 3-4000)
2) Finn en programvare som gjør at du kan føre litt statistikk og følge med på treningsinnsatsen over tid. Jeg anbefaler SportTracks - gratis i grunnversjonen og billig uansett om du laster ned og betaler for full versjon og noen plug-ins.

Jeg liker SportTracks fordi det har litt flere muligheter til analyse og registreringer enn det Garmin for eksempel tilbyr. Og ikke minst fordi det eksisterer et tredjepart utviklermiljø som lager plug-ins for alle tenkelige og utenkelige formål.

Er du litt mer avansert og ønsker å legge treningsplaner på forhånd så kan du installere Fit Plan eller "Reach Your Goal" plug ins for SportTracks. Jeg har ikke vært så flink til å planlegge, men har i alle fall innsett at disse duger til formålet. Hvis du snoker litt på sidene til Olympiatoppen så finner du helt sikkert noen tips til hvordan du kan legge opp din egen treningsplan.

En plug-in som gir meg mer og mer er den som heter Training Load. Denne gir meg en oversikt som viser hvor stor belastning jeg har utsatt kroppen for i det siste - på kort og mellomlang sikt. Den gir også en indikasjon på hvor uthvilt jeg er før en konkurranse. Igjen er formålet mest motivasjon som er formålet ("nå er det på tide å komme seg ut av sofaen ser jeg"), men skulle man sikte mot en formtopp så hjelper det også å se hvordan man ligger an.

Lykke til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar